Snažíte se mít co největší počet fanoušků, dostávat „lajky“ a získávat komentáře k příspěvkům. Každý den a pravidelně vystavujete příspěvky na profilu své firmy nebo značky… Najednou zjistíte, že klesá počet lidí, kteří se na ně dívají.
Na vině je samotný Facebook, který sám přiznal, že se velikost dosahu u neplacených příspěvků bude stále snižovat. To je bohužel smutná realita, ale nemusíte klesat na mysli. Sami jsme se přesvědčili, že za poplatek třeba jen 5 $ (100 Kč) na vybraný příspěvek dosáhneme neuvěřitelného nárůstu dosahu oproti dřívějším nepodporovaným příspěvkům.
Sami jsme vytvořili test se svými příspěvky a ukážeme Vám, že podporovat vybrané příspěvky má občas smysl. Jejich dosah je totiž obrovský. Dokážete tak oslovit a zaujmout spoustu lidí.
Naše startovní pozice byla 101 fanoušků na stránce, po skončení testu jich bylo 105.
Žádný velký rozdíl, že?
Zato v našem CRM systému máme 54 nových kontaktů. A stačily nám k tomu 2 dny a investice 16 $ (320 Kč). Možná jsou to pro Vás malá čísla – pokud máte startovní čáru výše než my, může být Váš výsledek několikanásobně vyšší.
A teď se podívejte, jak vypadal test, který u nás ve firmě provedla Tereza Hofreitrová.
Propagace článku na Facebookovém profilu
Tento způsob propagace je velmi jednoduchý – u každého příspěvku máte modré tlačítko „Podpořit příspěvek”. Zvolíte si rozpočet a necháte to celé na Facebooku. Prostě zapnete autopilota.
My jsme nejdříve otestovali náš článek s tématem o sociální síti LinkedIn. Článek jsme zveřejnili na blogu klasickým způsobem. Pak jsme vytvořili příspěvek na našem firemním profilu. A nijak ho dále nepropagovali.
Výsledek: Celkový počet lidí, kteří tento příspěvek viděli, byl 46. Jen od třech lidí jsme získali „To se mi líbí“ neboli tzv. „lajk“. Jen 5 lidí kliklo na náš příspěvek a přečetlo si článek.
Oproti tomu jiný článek o tématu Google Authorship jsme v minulosti podpořili větší částkou 31 $ (620 Kč).
Výsledek: Celkový dosah 9.064 lidí, kterým se tento příspěvek zobrazil. Získali jsme i víc „lajků“, přibyly nám komentáře a 241 lidí kliklo na článek.
Propagace zachytávací stránky
Na Facebook jsme přidali příspěvek s odkazem na zachytávací stránku s možností stažení naší brožury 8 tipů pro lepší pozici ve vyhledávači. Zde dokonce zelení (myšleno my) udělali chybu – zveřejnili jsme fotku brožury a odkaz dali pouze jako popis té fotky. Když se někomu téma brožury líbilo, tak musel nejprve kliknout a podívat se na fotku a pak kliknout na odkaz v textu znovu a dostat se na stránku.
Výsledek: Celkový dosah našeho příspěvku byl 77 lidí. Nezaregistroval se nikdo, naši fanoušci už většinou brožuru mají… Docela smutný kino.
Další test byl zveřejněním toho samého příspěvku, ale přímo jako odkaz na stránku. A nastalo příjemné překvapení. Zde vidíte sami.
Výsledek: Pouze 5 $ (100 Kč) stačilo, aby náš příspěvek vidělo 3.120 lidí, kterým se podporovaný příspěvek zobrazil. 44 z nich na něj kliklo. 17 návštěvníků se registrovalo. Jeden emailový kontakt nás přišel na 5,90 Kč.
Reklama v pravém sloupci
Sociální síť Facebook nabízí i možnost propagovat a podpořit Vaši webovou stránku. Opět můžete začít od minimální investice, což je 5 $ (100 Kč). Začnete na odkazu zde: https://www.facebook.com/ads/create/.
U tohoto typu reklamy si na rozdíl od příspěvku můžete nastavit cílení, a tak přímo zaměřit svou propagaci podle oboru své činnosti. Máte možnost reklamy cílit na skupiny lidí podle zájmů i oborů. Dle nastavení svých kriterií dokážete zacílit reklamu na větší okruh lidí, kteří Vaši propagovanou webovou stránku uvidí na svých účtech.
Vytvořili jsme reklamy na naši přistávací stránku, kde mají opět návštěvnici možnost stáhnutí brožury 8 tipů pro lepší pozici ve vyhledávači. Protože rádi testujeme, zkusili jsme investovat do dvou reklam. Obsahem byly totožné, jen jsme vyměnili fotografii. Podívejte se na ně.
Obě dvě vytvořené reklamy jsme zacílili stejným způsobem. Na lidi od 18 let a výše, žijící v České republice. Do požadované skupiny zájmů jsme si vybrali lidi, kteří mají rádi nebo se zajímají o marketing (např. marketingová komunikace, digitální marketing, affiliate marketing, prodej atd.).
Potenciální cílový okruh uživatelů pro tyto reklamy nám po zadání našich požadavků vzrostl až na 780.000 lidí na každou zvlášť, samozřejmě podporováno rozpočtem 5 $ (100 Kč) na den.
Potenciální cílový okruh uživatelů pro tyto reklamy nám po zadání našich požadavků vzrostl až na 780.000 lidí na každou zvlášť, samozřejmě podporováno rozpočtem 5 $ (100 Kč) na den.
Výsledek: Testovali jsme 2 dny a utratili necelých 11 $ (220 Kč). Celkový dosah našich dvou kampaní byl 32.516 lidí, kteří je viděli. 146 lidí kliklo na reklamu a z toho 38 lidí projevilo zájem o brožuru a zadalo svůj email. Podle statistik, které Facebook poskytuje, dokonce víme, která reklama měla větší úspěch u provedených akcí.
Je to vytvořená reklama s fotografií nabízené brožury, která zaujala zhruba o 72 % více lidí a získala 75 % nových kontaktů a registrací. V porovnání s předešlou reklamou, kde jsme použili na stejný nabízený inzerát jen logo služby místo fotografie brožury. Ruku na srdce – logo klienty při prvním kontaktu většinou nezajímá.
Co nám tato propagace příspěvků přinesla?
Díky této formě propagace jsme získali za necelé dva dny 137 nových návštěv na našich webových stránkách a z toho nám 38 návštěvníků zanechalo na sebe kontakt. Jeden kontakt nás přišel na 5,80 Kč.
Pojďme si to shrnout
Testovali jsme dva dny a utratili jsme 320 Kč (100 Kč za podpořený příspěvek a 220 za cílenou reklamu), databáze se nám rozrostla o 54 nových kontaktů a navíc jsme získali 4 nové fanoušky. Na přistávací stránku přišlo 158 návštěvníků a její konverze je krásných 30 %. Cena za kontakt je tedy 5,90 Kč. Super.
Je skvělé, že máme přistávací stránku optimalizovanou pro mobily, protože 28 lidí přišlo z mobilní verze Facebooku a 8 z nich si stáhlo brožuru – konverze přistávací stránky na mobilu je tedy 28 %. Na běžných počítačích je konverze trochu vyšší – 31 %.
POZOR: U těchto krátkých testů není rozdíl mezi „Podpořením příspěvku” a „běžnou reklamou” v ceně za kontakt. V dalších testech se podíváme na to, jak to bude u větších rozpočtů.
Každopádně nemusíte investovat do reklamy tisíce. Nemusíte někomu platit, aby Vám uměle navyšoval počet „fanoušků“ Facebook stránky. V důsledku to Vašemu podnikatelskému záměru na Facebooku stejně moc nepomůže. (Chvíli po zveřejnění tohoto článku, jsme dostali od nějakého vykuka nabídku na zakoupení „fanoušků”. Díky, ale o indické ani filipínské „lajky” za skvělou cenu zájem opravdu nemáme.)
Faktem je, že vzhledem k nárůstu obsahu na Facebooku budou mít zveřejněné příspěvky stále menší a menší dosah. Jestli je opravdu záměr Facebooku zkvalitnění obsahu zveřejněných příspěvků, nebo jestli jen chce začít na nás vydělávat, můžeme jen spekulovat. Můj osobní tip, že obojí je pravda.
Pokud bychom hledali vhodné přirovnání k našemu testu, určitě by znělo „za málo peněz, hodně muziky“.
P. S. Nemusíte samozřejmě finančně podporovat každý příspěvek, vybírejte jen ty nejlepší. Za pokus to rozhodně stojí.
Už máte svůj reklamní účet u Facebooku? Kolik měsíčně utrácíte?
P. S. Když už jsme u Facebooku, dejte palec tomuto článku
Žádné komentáře:
Okomentovat