Všechny trendy jednou pominou a pravděpodobně i tvůrci videí na YouTube si tuto skutečnost uvědomují. Přichází však úpadek největší videoplatformy už nyní? Necelých dvanáct let od spuštění, v době, kdy se lidé shodují, že televize musí začít myslet jinak, aby nebyly převálcovány právě YouTubem?
Je to spoustu otázek a jen málo zcela jasných odpovědí, odborníci z portálu SocialBlade, kteří schraňují všechny potřebné statistiky video kanálu na YouTube, přinejmenším tvrdí to, že letos sledovanost klesla o 5-7 procent v porovnání s předchozím rokem s tím, že v září byl pokles dokonce 10procentní.
Komunitní manažer Social Blade, Danny Fratella, vysvětluje způsob měření: „Začal jsem sledovat denní pohyb zhlédnutí a odběratelů od 1. ledna do 30. listopadu na každém kanálu, který má více než 10 milionů odběratelů. Odfiltroval jsem kanály, které nejsou vedeny youtuberem – tedy kanály nahrávacích společností či televizních studií – z čehož mi zbylo 49 největších.“ Výsledky jsou pak zcela průkazné.
I přes to, že se zástupci YouTube brání tím, že portály jako Social Blade nevyužívají přesná data, vrací se jim jejich kritika jako bumerang skrze tvrzení, že přinejmenším Social Blade vychází z YouTube API. Tedy oficiálních nástrojů, skrze které lze všechna data sledovat tak, jak jsou. Existují konspirační teorie, které tvrdí cosi o tom, že YouTube sám záměrně vysílá přes API nesprávné údaje, ale to už je úroveň spekulací, do kterých není radno zabředávat.
Faktem tedy zůstává, že YouTube zaznamenal pokles zájmu, pravděpodobně i kvůli změně členění hlavní stránky, ale zatím to neznamená, že by museli začít YouTubeři hledat novou práci. Za poklesem zhlédnutí může být i to, že ostatní sociální sítě nabízí dostatek prostoru videím, anebo jen zkrátka zasáhla vyšší moc a v příštím roce může být ještě lépe, než v roce 2015. Jinými slovy – kalhoty nestahovat, brod je ještě daleko.
Žádné komentáře:
Okomentovat