Honba za ideálním přenosem výkonu a točivého momentu na kola se dostala do fantaskních rovin. Není to tak dávno, kdy jsme se divili sedmistupňovému automatu od Mercedesu. Pak to byly dvojspojkové speciály, jen pár měsíců nás dělí od nasazení devítistupňové automatiky ZF a teď…
Honda si myslí, že devět stupňů je málo. Víc stupňů pro ni znamená menší ztráty při přeřazení kvůli menším rozdílům mezi převodovými čísly. Jenže tolikastupňová převodovka už je složitá jak jaderná elektrárna. Tohle se jen tak kočírovat nedá. A tak Honda vymyslela ještě nástupce dvojité spojky. Ano správně odhadujete, že jde o trojspojkovou převodovku.
Část z patentového listu na novou jedenáctistupňovou převodovku Honda
Část z patentového listu na novou jedenáctistupňovou převodovku Honda
FOTO: INIT/Honda
Část z patentového listu na novou jedenáctistupňovou převodovku Honda
Část z patentového listu na novou jedenáctistupňovou převodovku Honda
FOTO: INIT/Honda
Proč to? Dvojspojková převodovka má výhodu v tom, že v okamžiku řazení už je zařazen jak aktuální stupeň, tak zároveň i následující. Jenže co když řidič nechce přeřadit nahoru, ale dolů? Třeba předjíždí a dvojspojková převodovka mu se čtyřkou předřadila pětku a on přitom potřebuje podřadit, aby měl lepší akceleraci? To je problém a stojí dost času.
U Hondy tak má nová převodovka zařazený jak vyšší, tak i nižší stupeň. Ten správný se pak vybere podle aktuální situace. A když je převodovka na konci (jednička či jedenáctka), jsou předřazeny následující dva stupně (tedy dvojka a trojka resp. devítka a desítka).
Zda se patent, který Honda podala u japonského patentového úřadu letos v květnu, ujme, zatím není jasné. Přeci jen jde o velmi složitý mechanismus, který bude mít velmi vysokou hmotnost, bude náročný na super přesnou výrobu a poruchové části se tu násobí.